2015. augusztus 5., szerda

Bréking Nyúz: Guillermo, a trópusi vihar

Ha már egyszer a trópusokon van az ember, annak kell, hogy legyen hátulütője. Egyfelől már párszor tettem említést az európaitól eltérő hozzáállásról úgy kb. mindenhez (nagyjából minden posztomban megemlítek egyet-kettőt). Másfelől azt is tudjuk, hogy itt az időjárás igényel némi megszokást: bár a nappali csúcshőmérséklet nem igazán megy 32 Celsius fok fölé (erről jut eszembe: a Fahrenheit az egyetlen nem metrikus mértékegység, amitől még mindig falra mászok és képtelen vagyok átváltani, pedig a folyadékunciák és lábak, fontok és hülyekek  a pintről és a gallonról már nem is szólva, a mérföld meg már röhögve megy  már meg sem kottyannak), és az éjszakai sem megy 24 fok alá (amióta itt vagyok, kizárólag az óceánban és a zuhany alatt érzékeltem ennél alacsonyabb hőmérsékletet (ja, meg a légkondis helyeken, szóval kb. minden zárt térben... mondtam már, hogy utálom a légkondit? :D) és a relatív páratartalom is 100% körül van. Ez egyébként elvileg nem tart örökké: kb. február és május között van egy esős évszak, amikor kb. 10 fokkal esik a hőmérséklet (már alig várom, hogy a kedvenc hőmérséklettartományomban lehessek). És az UV sugárzás is extrém: ha eddig bárhol/bármikor 30 faktoros napolajat/-tejet használtam, egész nyár alatt nem barnultam le. Itt simán megérzem, ha 1-1,5 órát eltöltök déli napsütésben (a 30 faktorral együtt)  nem tudom elégszer hangsúlyozni, hogy érzékeny bőrűeknek a minimum 50 faktort javaslom, és hogy délelőtt 10 és délután 4 között itt tényleg ne menjenek ki a napra. (Kevésbé érzékeny bőrűeknek elegendő a 30 faktor és a fél 11-3 közötti árnyékban levés. Árnyék egyébként épületen kívül nincs: mivel közel vagyunk az Egyenlítőhöz, a Nap a magyarországihoz képest lehetetlenül magasan van, szinte merőlegesen süt ránk).
De azt hiszem, kissé elkanyarodtam (ami mellesleg szokásom, szóval ezúton is bocsika érte). Tehát, amiről be szerettem volna számolni, az az, hogy itten éppenséggel hurrikánszezon van (egészen pontosan június 1. és november 30-a között). Ez pedig nem jelent mást, minthogy már igencsak ideje volt egy jó kis trópusi viharnak (még nem is volt, mióta itt vagyok, vagy csak elsikkadtam felette...). Ha valaki nem érzi magát annyira otthon az elnevezésekben, gyorstalpaló egy laikustól (előre is elnézést az esetleges meteorológus végzettségű olvasóimtól): általában trópusi viharnak nevezzük ezeket a trópusokon előforduló, és a hazaihoz képest kissé nagyobb méretű és erősségű viharokat – gondolom mindenki látott már legalább fényképről ilyet: a jellegzetes felhőörvényt a lyukkal ("szemmel") a közepén. A hurrikán és a tájfun is ide tartozik, csak a kissé erősebb kategóriába (ez azt jelenti, hogy ezekben a szélsebesség meghaladja a 120 km/órát), őket mindössze az különbözteti meg, hogy amerikaiul vagy japánul szeretnénk-e hívni (azaz a karibi avagy a csendes-óceáni térségben jöttek-e létre, mondjuk ennek éppen ellentmond, hogy a Csendes-óceánon vagyok, oszt mégis hurrikánoztak). 
Szóval legújabb pajtásunk Guillermo (a sok mexikói bevándorlónak tett gesztus e név vajon? :D), aki pár nappal ezelőttig hurrikán volt, de szerencsére rájött, hogy elég lesz neki trópusi viharrá szelidülnie (sajnos csak angolul találtam beszámolót, az első 2:30 percet elég megnézni, de már ebből is süt a jól ismert amerikai szenzációhajhászás):


Szóval éppen elkerül minket kelet felől (amúgy Honolulu felülről nézve a második nagyobb szigeten fekszik), de azért őszintén szólva annyira nem sajnálom. Annyiból jó lett volna, hogy megtapasztaljam az általános hisztériát, de azt hiszem, lesz még erre lehetőségem :D
Ja, és ha valaki át kívánja váltani a bácsi által mutogatott mennyiségeket: a mérföld ('miles', vagy röviden 'mi.') (tudom, többféle van, de ez az amerikai szárazföldi mérföld, amit használni szoktak, persze a biztonság kedvéért van tengeri mérföld is) az kb. 1,603 kilométer, a mérföld per óra (mph) is ennyivel szorzandó a kilométer per órához képest.

1 megjegyzés :

  1. Itt is volt pár napja egy jó kis vihar - pont akkor, amikor a családi összejövetel volt, úgyhogy nem tudott mindenki eltávolodni a másiktól jó messzire, muszáj volt fedél alatt maradni. ;))

    Bár az ott Ááámerika, ott minden nagyobb - a viharok is. :))

    VálaszTörlés